19 september 2012

Bert Boer: eerst huisarts, nu kop van Jut

Kop van Jut
In Nederland werden nieuwe medicijnen zelden uit het verzekeringspakket geweerd als de effectiviteit laag was in verhouding tot de kosten. Het gevolg daarvan was dat de farmaceutische industrie in feite alles kon vragen wat ze wilde als ze een nieuw medicijn op de markt introduceerde. Zo zijn de medicijnen tegen zeldzame spierziekten erg duur in het gebruik (tot wel een half miljoen euro per patiĆ«nt per jaar), terwijl de werking van deze medicijnen twijfelachtig is. Het zogeheten College voor Zorgverzekeringen (CvZ) heeft nu geadviseerd deze medicijnen niet langer te vergoeden. Bert Boer, voorheen huisarts, is spreekstalmeester van het CvZ. Onlangs gaf hij een interview aan De Volkskrant waarin hij de achtergronden van het advies uiteen zette. Het was een nuchtere zuivere analyse. Als de effectiviteit van een middel niet bewezen is, is het niet verantwoord de gemeenschap daar financieel voor op te laten draaien, zo zei hij. Maar helaas, hij had dat interview beter niet kunnen geven. Hij is inmiddels kop van Jut op diverse internetfora. Citaat: “Deze Bert twijfelt over de werkzaamheid, maar ik vraag mij steeds af waarop dat is gebaseerd. Maar ik vrees een koude wind over Nederland, waarin het woord solidariteit ver te zoeken is. Wie het interview heeft gelezen begrijpt wat ik bedoel.” Nee, ik begrijp het niet. In ieder geval wil ik niet solidair zijn met de farmaceutische industrie die monopoliewinsten boekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen